Ondersteuning op de werkvloer

Ondersteuning op de werkvloer

Wanneer
Aanpak

Om een volledige kijk te hebben op de reële werking is er aanwezigheid op de werkvloer op verschillende momenten van de dag om gericht te kunnen observeren (opstart vroege shift, late shift, nacht, weekend, overdracht/briefing momenten, overlegmomenten, maaltijdmomenten, verloop zorg, wonen en leven, enz.). Dit laat toe om een helder beeld te verkrijgen van hoe er werkelijk (samen) gewerkt wordt (cfr. spanningsveld van wat gezegd wordt en de realiteit).

Er wordt gekeken naar verschillende zaken:  ‘Wat verloopt goed en waar is verbetering mogelijk?’

  • Visie
  • Kwaliteitsprocessen en procedures
  • Communicatie en overlegstructuren
  • Leiderschap (en effect ervan op de teams)
  • Samenwerking

Korte informele individuele gesprekken worden gevoerd met zoveel mogelijk medewerkers uit alle disciplines. Tijdens deze gesprekken wordt gebruik gemaakt van de ‘waarderende benadering’.  Deze aanpak zorgt ervoor dat de focus op het ‘positieve’ blijft. Door medewerkers te beluisteren en stil te staan bij hun ‘beleving’ en ‘perceptie’, worden ze gehoord en gezien.

Oplossingsgericht denken en handelen wordt gestimuleerd. De nadruk ligt op zaken anders aan te pakken en te organiseren met de middelen en mogelijkheden die beschikbaar zijn.

Meerwaarde
Resultaat

Waarom kiezen
voor Corcura?

Agenda open trainingsaanbod

Geen nieuwe workshops of trainingen gepland.