Aanbod

Bekijk andere Team coaching trajecten

Team coaching

Verbindende communicatie

In een team is het niet altijd gemakkelijk om een boodschap over te brengen. Soms drukken we ons ongewild verkeerd uit. De ander voelt zich dan gekwetst en dat leidt tot onbegrip, misverstanden en misschien wel een conflict.

Verbindende communicatie helpt om in moeilijke situaties conflicten te vermijden en om sneller tot een oplossing te komen.  

Er wordt gewerkt met het Geweldloze Communicatie model van Marshall Rosenberg. Stap voor stap gebruik wordt een taal gebruikt waarbij ieder voor zich de verantwoordelijkheid opneemt voor zijn of haar beleving.

Door bewust te kiezen om op een ‘verbindende manier’ te communiceren en feedback te geven aan elkaar, kiest men voor een positieve werksfeer en attitude waar alle teamleden beter van worden.

Via de bouwstenen van verbindende communicatie (waarneming, gevoel, behoefte en verzoek) leren teamleden in dialoog te gaan met elkaar én naar elkaar te luisteren.

Concreet leert men om:

Teamleden worden gestimuleerd om de bouwstenen te doorlopen met eigen praktijkvoorbeelden. Na afloop worden ze gestimuleerd om er effectief mee aan de slag te gaan.

De aanpak is zeer laagdrempelig met een positieve en waarderende benadering als insteek.

Onze andere
Team coachings

Ontdek onze andere Team coachings! Benieuwd naar meer details?

Neem gerust een kijkje en klik op de links voor meer informatie.

Of bekijk ons volledig aanbod aan diverse trajecten >

Verbindende communicatie

In een team is het niet altijd gemakkelijk om een boodschap over te brengen. Soms drukken we ons ongewild verkeerd uit. De ander voelt zich dan gekwetst en dat leidt tot onbegrip, misverstanden en misschien wel een conflict.

Verbindende communicatie is helpt om in moeilijke situaties conflicten te vermijden en om sneller tot een oplossing te komen.  

Er wordt gewerkt met het Geweldloze Communicatie model van Marshall Rosenberg. Stap voor stap gebruik wordt een taal gebruikt waarbij ieder voor zich de verantwoordelijkheid opneemt voor zijn of haar beleving.

Door bewust te kiezen om op een ‘verbindende manier’ te communiceren en feedback te geven aan elkaar, kiest men voor een positieve werksfeer en attitude waar alle teamleden beter van worden.

Via de bouwstenen van verbindende communicatie (waarneming, gevoel, behoefte en verzoek) leren teamleden in dialoog te gaan met elkaar én naar elkaar te luisteren.

Waarneming

Gevoel

Behoefte

Verzoek

Concreet leert men om:
  • situaties objectief waar te nemen zonder oordeel of interpretatie
  • gevoelens te herkennen en te uiten
  • verantwoordelijkheid op te nemen voor gevoelens
  • met empathie te luisteren en te reageren
  • eigen behoeften te benoemen en te bevragen bij de ander
  • een concreet verzoek te formulieren

Teamleden worden gestimuleerd om de bouwstenen te doorlopen met eigen praktijkvoorbeelden. Na afloop worden ze gestimuleerd om er effectief mee aan de slag te gaan.

De aanpak is zeer laagdrempelig met een positieve en waarderende benadering als insteek.

Wat levert het op?

Corcura begeleidt zorgorganisaties in het ontwikkelen van een cultuur van hartelijke, gastvrije zorg waar we op zoek gaan naar een evenwicht tussen een ‘efficiënte werking’ en een ‘hartelijke werking’ met als resultaat dat zowel bewoners, medewerkers als alle andere gasten zich thuis en welkom voelen in de organisatie.

Tevreden gasten (oa. bewoners en patiënten) die zich thuis en welkom voelen

Gemotiveerde, loyale medewerkers

Meer betrokkenheid, minder verzuim

Gedeeld leiderschap

Preventie van stress en burn-out

Warme hartelijke zorg