Aanbod

Bekijk onze andere Inhouse trainingen

Werken aan een professionele attitude (functiecomplement)

Doelgroep:
Leidinggevenden in de zorgsector

Doel van de training:
Leidinggevenden voorzien van praktische handvatten en strategieën om een professionele attitude binnen hun teams te bevorderen en te borgen. De focus ligt op het aanpakken van problemen zoals afwezigheid, gebrek aan samenwerking, motivatieproblemen en respectvolle communicatie.

Programma:
Een professionele attitude omvat eigenschappen zoals: betrouwbaarheid, respect, verantwoordelijkheidsgevoel, betrokkenheid, loyaliteit, proactieve inzet, enz

We werken met praktijkvoorbeelden van zowel positief als negatief gedrag en bespreken de impact ervan op collega’s en het team.

Een belangrijke eerste stap als leidinggevende is bewustwording: hoe gedraag jij je op de werkvloer en hoe komt dit over op je collega’s?

Leiderschap, voorbeeldgedrag en omgaan met ongewenst gedrag

  1. Zelfreflectie
    • Hoe toon je zelf de gewenste attitude?
    • Bewustwording van je eigen houding, gedrag en zelfbeeld en de invloed daarvan op anderen.
  2. Aanpak bij ongewenst gedrag
    • Duidelijke gedragsverwachtingen stellen en hier consequent in blijven. Hoe pak je dit aan?
    • Gestructureerde aanpak via het ABC-model (Antecedent-Behavior-Consequence)
    • Consequente opvolging van afspraken en het belonen van gewenst gedrag

De aanwezige cultuur en mentaliteit in teams

  • Inzicht krijgen in de huidige teamcultuur en de gewenste evolutie bespreken
  • Interventies en thema’s om een professionele attitude te stimuleren:
    • Psychologische veiligheid: medewerkers laten communiceren over uitdagingen
    • Betrokkenheid stimuleren: Hoe participatieve besluitvorming bevorderen?
    • Feedbackcultuur: Hoe feedback geven en ontvangen aanmoedigen?
    • Generatieverschillen: Hoe hiermee om te gaan binnen het team?
    • Drijfveren identificeren: Intrinsieke versus extrinsieke motivatie?
    • Betekenisvol werk: Hoe medewerkers betrekken bij het ‘waarom’ van hun taken?
    • Erkenning en waardering: Hoe dit zowel formeel als informeel tonen?
    • Enz.

Concreet actieplan
Aan het einde van de trainingsdag stelt elke leidinggevende een concreet actieplan op om de gewenste gedragsverandering in gang te zetten en een professionele attitude binnen het team te bevorderen.