Workshop: Geef je team een boost

Doel Vertrouwen in elkaar laten groeien door elkaar beter te leren kennen en te waarderen. Workshop Mogelijks kan je team dan ‘een boost’ gebruiken om de samenwerking en de sfeer te bevorderen. Een stroeve teamsamenwerking kost veel energie en verpest het werkplezier. De kunst is ervoor te zorgen dat teamleden elkaar versterken door elkaar goed […]

Jezelf onder de loep (functiecomplement)

Deze training is bedoeld voor leidinggevenden die in de spiegel durven te kijken en openstaan voor zelfreflectie. Leiderschap is in de eerste plaats een innerlijk proces. Je kan een groep of een team niet verder brengen dan je eigen ontwikkeling. Zelf leerde ik hoe belangrijk mijn eigen persoonlijke groei en ontwikkeling is om als organisatiecoach […]

Inspiratieworkshop ‘Hartelijke, gastvrije zorg’

Een inspirerende en enthousiasmerende workshop van 1 dag om medewerkers onder te dompelen in de wereld van gastvrijheid. Als zorgorganisatie kan je er bewust voor kiezen om je te onderscheiden op basis van hartelijke, gastvrije zorg. Zo zorg je voor een positieve beleving bij bewoners/patiënten, bezoekers, artsen, familieleden, … én ook medewerkers. Gastvrijheid is een […]

Initiatiefname en betrokkenheid van medewerkers stimuleren (functiecomplement)

Ineffectief gedrag zoals weinig initiatiefname, roddelen, negativiteit, weerstand, weinig flexibiliteit, enz. is vaak het gevolg van een vaste of fixed mindset. Een overtuiging in het brein die ‘zegt’: “Echt veranderen is niet mogelijk. Dat gaat nooit lukken. Ik ben wie ik ben. Het gaat hier nooit veranderen.” Een groeimindset is essentieel voor teams om iedere […]

Klantgerichte telefonische communicatie

Vooorbereidende opdracht Voorafgaand aan de training is er voor elke medewerker een reflectieopdracht.Op basis van een aantal vragen wordt getracht een eerste inschatting te maken op hun eigencommunicatiestijl. Ze hebben de mogelijkheid om feedback te vragen aan collega’s of de directleidinggevende. Vanaf dan start reeds het proces van ‘bewustwording’.Er wordt ook gevraagd naar het verzamelen […]

De kracht van waardering

Het gevoel gezien te worden, waardering en begrip te krijgen is één van onze basisbehoeftes. Het krijgen van oprechte waardering kan medewerkers enorm motiveren en gelukkig maken. Het stimuleert hen om hun best te doen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Als medewerkers geen waardering ontvangen raken ze gedemotiveerd en gefrustreerd. Dat is jammer, want […]

Omgaan met ontevreden familie, bewoners, patiënten, …

De dag van vandaag worden mensen steeds mondiger en veeleisender. Het is niet altijd eenvoudig om hier op een correcte en gastvrije manier mee om te gaan.  Soms komen we in een ‘actie – reactie’ patroon terecht waar niemand beter van wordt. Klachten en ontevreden gasten zijn net de start voor het creëren van een […]

Van routinezorg naar hartelijke zorg

Deze training heeft als doel om medewerkers onder te dompelen in de effecten en positieve resultaten van hartelijke zorg op bewoners, collega’s, familieleden, enz. Bewustwording, confrontatie, zelfreflectie en enthousiasmeren staan centraal. Bewoners beoordelen hun ervaring op basis van de manier waarop ze als persoon behandeld zijn en wat ze ‘ervaren’ gedurende hun verblijf in het […]

Optimaliseer je aanwezigheidsbeleid in praktijk: inhouse traject op maat

Doel inhouse optimalisatietraject Ondersteuning op maat Soms is er te weinig draagvlak door de leidinggevenden en andere belanghebbenden om écht werk te maken van het vooropgestelde aanwezigheidsbeleid. We mogen niet vergeten dat er heel wat tijd en energie gaat naar een ‘onboarding’ om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers ook effectief ‘ambassadeurs’ worden van je […]

Positief hartelijk leiderschap (functiecomplement)

Leidinggevenden zijn de belangrijkste cultuurdragers binnen de organisatie. Door hun visie en gedrag kunnen ze gastvrijheid mogelijk maken, stimuleren of belemmeren. Positief hartelijk leiderschap is gebaseerd op een zeer belangrijk vermogen om je in het gevoel en de beleving van een ander te verplaatsen. Dan pas weet je wat de ander nodig heeft om hem […]