Van routinezorg naar hartelijke zorg

Deze training heeft als doel om medewerkers onder te dompelen in de effecten en positieve resultaten van hartelijke zorg op bewoners, collega’s, familieleden, enz. Bewustwording, confrontatie, zelfreflectie en enthousiasmeren staan centraal. Bewoners beoordelen hun ervaring op basis van de manier waarop ze als persoon behandeld zijn en wat ze ‘ervaren’ gedurende hun verblijf in het […]

Optimaliseer je aanwezigheidsbeleid in praktijk: inhouse traject op maat

Doel inhouse optimalisatietraject Ondersteuning op maat Soms is er te weinig draagvlak door de leidinggevenden en andere belanghebbenden om écht werk te maken van het vooropgestelde aanwezigheidsbeleid. We mogen niet vergeten dat er heel wat tijd en energie gaat naar een ‘onboarding’ om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers ook effectief ‘ambassadeurs’ worden van je […]

Positief hartelijk leiderschap (functiecomplement)

Leidinggevenden zijn de belangrijkste cultuurdragers binnen de organisatie. Door hun visie en gedrag kunnen ze gastvrijheid mogelijk maken, stimuleren of belemmeren. Positief hartelijk leiderschap is gebaseerd op een zeer belangrijk vermogen om je in het gevoel en de beleving van een ander te verplaatsen. Dan pas weet je wat de ander nodig heeft om hem […]

Verbindende communicatie (functiecomplement)

Verbindende Communicatie helpt medewerkers om op een andere manier te spreken en naar anderen te luisteren. De techniek doorbreekt oude gedragspatronen, zodat men zich niet langer verdedigt, terugtrekt of aanvalt als men geconfronteerd wordt met kritiek. Men leert de aandacht te richten op het helder krijgen van wat er waargenomen wordt, wat we voelen en […]

Oplossingsgericht met je team aan de slag (functiecomplement)

Van nature uit zijn we reeds gewoon om te zien wat niet goed verloopt, wat niet werkt en waar er problemen zijn.  Het gevaar is dat je als team in een negatieve spiraal terecht kan komen waardoor men onbewust en ongewild elkaar op een negatieve manier benadert en zo bijdraagt aan een negatieve sfeer.  Veel medewerkers én […]

Pimp je teamoverleg (functiecomplement)

Hoe zou het zijn indien je medewerkers oprecht uitkijken naar het volgende teamoverleg? Helaas is nog steeds vast te stellen dat een teamoverleg een ‘informatief’ gebeuren is. De agenda is overvol omdat men net dat moment aangrijpt om iedereen te informeren over lopende zaken, nieuwe afspraken, aankomende veranderingen, enz. Wil je werken aan een ‘hartelijk […]

Gastvrij ondanks stress en werkdruk (functiecomplement)

Veel hindernissen zoals werkdruk, personeelsproblematiek, miscommunicatie ed. staan hartelijk en gastvrij contact met bewoners, patiënten, medewerkers, collega’s, familieleden, artsen ed. vaak in de weg. Positief blijven op momenten waar de stress hoog oploopt én dan ook nog eens vriendelijk, positief en attent blijven, is een uitdaging én tegelijk een noodzaak. Tijdens deze training leer je […]

Omarm de verschillen in je team (functiecomplement)

Als leidinggevende is het belangrijk om verschillen tussen medewerkers te erkennen en te benoemen. Door verschillen te omarmen en te benoemen, lever je een bijdrage aan de openheid en het onderlinge vertrouwen van je team. Jouw waardering van de ‘eigenheid’ van collega’s en hun verschillende kwaliteiten bevordert het besef, dat naast overeenkomsten, ook onderlinge verschillen […]